Facebook, TikTok, Instagram, Snapchat, YouTube… Somekanavia on valtavasti, mutta mihin yrityksesi kannattaa liittyä mukaan? Mitkä somekanavat sopivat yrityksellesi? Kaikissa ei ole pakko olla mukana (eikä mielestäni pidäkään olla), mutta mistä löytää tehokkaimmin omat potentiaaliset asiakkaat? Lue vastaukset tästä artikkelista!
Somekanava kohdeyleisön mukaan
Oikean somekanavan valintaan vaikuttaa oma kohdeyleisösi. Millaisia ihmisiä tavoittelet asiakkaaksesi? Kenelle tuotteestasi tai palvelustasi on hyötyä? Mieti kohderyhmäsi ikää, asuinpaikkaa, sukupuolta ja sosiaaliekonomista asemaa. Mieti lisäksi, millaisia tarpeita tai ongelmia hänellä on, joihin tuotteesi / palvelusi tarjoaa ratkaisun.
Kun olet määritellyt kohderyhmäsi, seuraavaksi tulee tutkia, missä eri somekanavissa kohderyhmäsi viettää aikaansa. Lue alta kuvaukset Suomen yleisimmin käytetyistä somekanavista, niiden luonne-eroista ja tyypillisimmistä kohderyhmistä!
Vanha kunnon Facebook
Facebook on Suomen toiseksi suosituin somekanava. Tyypillinen Facebookin käyttäjä on 25-34 -vuotias tai suuriin ikäluokkiin kuuluva henkilö. Nuoret ovat katoamassa kanavasta. Facebook on alun perin ollut tarkoitettu yhteydenpitoon tuttavien kanssa, joten sisältö kannattaa tänäkin päivänä painottaa ihmisiin ja tarinoihin.
Visuaalinen Instagram
Instagram on Suomen kolmanneksi suosituin somekanava. Suurimmat käyttäjäryhmät ovat 18-34 -vuotiaat ja milleniaalit, eli 27-42 -vuotiaat. Kanava painottuu muita enemmän visuaalisuuteen, joten mikäli tuotteesi on markkinoitavissa kuvien tai videoiden avulla, kannattaa Instagramia harkita vakavasti.
Suosittu YouTube
YouTube on Suomen suosituin somekanava! Jopa 4,6 miljoonaa suomalaista on mukana. YouTube on erittäin sitouttava kanava, sitä käytetään kuukaudessa jopa 23 tuntia. YouTube tavoittaa hyvin laajasti eri ikäluokat: 18-49 -vuotiaista 95 % käyttää kanavaa ja yli 65-vuotiaistakin yli 49 %. Kanava soveltuu hyvin varsinkin erilaisten tutoriaalien ja muiden opetusvideoiden tekoon. Jos tuotteestasi tai palvelustasi pystyy tekemään videoita, kannattaa YouTube ottaa haltuun myös yrityksen markkinoinnissa.
B2B-myynnin LinkedIn
LinkedIn on suosituin B2B-myynnin kanava. Jos kohderyhmääsi kuuluu siis muita yrityksiä, on LinkedIn ykkösvalintasi! LinkedInin tyypillinen käyttäjä on 25-55 -vuotias asiantuntija & ammattilainen. LinkedIn on hyvä somekanava B2B-myynnin lisäksi asiantuntijayrityksille ja yrittäjille, jotka rakentavat henkilöbrändiä.
Nuorten TikTok
TikTok on nuorten suosiossa oleva kanava. Tyypillinen TikTok-käyttäjä on 10-30 -vuotias. Kanava painottuu viihteellisyyteen ja nopeatempoisuuteen. Jos kohderyhmääsi kuuluu nuoria ja voit tehdä tuotteestasi / palvelustasi nopeita ja viihdyttäviä videoita, voi kanava olla harkinnan arvoinen. Toisaalta TikTok on ollut kohujen keskellä: se on yhdistetty mm. Kiinan valtiolliseen vakoiluun. Siispä omaa harkintaa käyttäen mukaan TikTokiin.
Murroksessa oleva X
X eli entinen Twitter on ollut pitkään yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen pyrkivien tahojen kanava. Sen tyypillisin käyttäjä on 25-49 -vuotias, yleensä korkean koulutuksen saanut ja hyvätuloinen ihminen. Kanava on kuitenkin ollut viime aikoina kuohunnan keskellä, koska Elon Musk osti kanavan lokakuussa 2022. Esimerkiksi julkaisujen moderointia on vähennetty uuden omistajan myötä, mikä voi johtaa esimerkiksi valeuutisten ja vihapuheen leviämiseen.
Ulkoista somesisällöntuotanto
Oma yritykseni on mukana Facebookissa, Instagramissa ja Linkkarissa. Minulla on myös epäaktiivinen X-tili ja vapaa-ajallani katson YouTube-videoita. Mikäli et jaksa tehdä somepostauksia itse tai muuten vain koet, että somesisällöntuotantoon käytetyn ajan voisi kuluttaa muutenkin, voi sisällöntuotannon myös ulkoistaa. Tarjoan yrityksille somesisällöntuotantoa Facebookissa, Instagramissa ja LinkedIn-kanavassa. Ota yhteyttä, mikäli ulkoistaminen on yrityksellesi ajankohtaista!