Paras aika lähettää uutiskirje on riippuvainen siitä, keitä kohderyhmääsi kuuluu. Ovatko asiakkaasi toisia yrityksiä, kuluttajia vai järjestöjä? Milloin he yleensä lukevat sähköpostia? Ja milloin heillä on mahdollisesti ostohousut jalassa? Ihmiset ostavat usein eri aikaan esimerkiksi itselleen uusia vaatteita tai tekevät päätöksen yrityksensä valaistuksen uusimisesta.
Tutki aiempaa dataa
Löydät viitteitä parhaasta ajankohdasta lähettää uutiskirje myös aiemmin lähettämiesi uutiskirjeiden tiedoista. Mitkä ajankohdat ovat saaneet parhaat avaus- ja klikkausprosentit? Toisaalta jos olet tähän mennessä lähettänyt uutiskirjeen aina samaan aikaan, kannattaa aloittaa parhaan ajankohdan metsästys.
Testaamalla löytyy paras aika lähettää uutiskirje
Voit kokeilla A/B-testiä parhaan ajankohdan löytämiseen. Lähetä uutiskirje ja jaa yleisösi esimerkiksi kahtia A/B-testin avulla. Toinen ryhmä saa uutiskirjeen ajankohtaan A ja toinen aikaan B. Testaamalla pitkäjänteisesti löydät parhaiten toimivan ajankohdan juuri sinun uutiskirjeesi tilaajille.
Tutki, mitä kilpailijat tekevät
Yksi tapa on tutkia mitä kilpailijasi tekevät. Tilaa alasi yritysten uutiskirjeet ja tutki, milloin he lähettävät niitä. Voit joko hyödyntää samaa ajankohtaa tai pyrkiä erottautumaan siitä. Jos kaikki kilpailijasi lähettävät uutiskirjeitä tiistaina klo 10, kannattaa valita eri aika ja erottua massasta tällä keinoin.
B2B-puolen uutiskirjeen ajoittaminen
Yksi yleissääntö toisille yrittäjille markkinoitaessa on uutiskirjeen ajoittaminen arkeen ja aamupäiviin. Maanantai voi olla vielä liian kiireinen monille yrittäjille tai ostoista vastaaville työntekijöille, jotka ovat mahdollisesti olleet viikonlopun vapaalla. Antaa heidän totuttautua uuteen viikkoon ja jäsennellä tulevat työtehtävänsä rauhassa.
Loppuviikko taas voi olla huono aika lähettää uutiskirje, koska monien ajatukset ovat jo viikonlopussa torstai-perjantai -akselilla. Siispä tiistai tai keskiviikko jää jäljelle. Hyvä ajankohta on yleensä aamupäivä, esimerkiksi kello 9-11 välinen aika. Vastaanottaja on ehtinyt aloittaa työt, juoda ehkä kupin kahvia – ja saa sitten taidolla kirjoittamasi uutiskirjeen.
Kuluttajille suunnatun uutiskirjeen ajankohta
Kuluttajat taas saattavat tehdä ostopäätöksiä vasta myöhemmin, työpäivän loputtua (mikäli he työskentelevät perinteisesti klo 8-16 välillä). Jos sinulla on esimerkiksi vaatteita ja asusteita myyvä verkkokauppa, voi tehokkain aika löytyä illasta, esimerkiksi klo 18-20 väliltä. Itse testaisin rohkeasti viikonloppua kuluttajille suunnatun uutiskirjeen lähettämiseen.
Tuottaako uutiskirjeen kirjoittaminen tuskaa? Loppuuko aika kesken kaikkien markkinointikanavien hoidon kanssa? Voit aina ulkoistaa uutiskirjeen osaavalle tarinaniskijälle, esimerkiksi minulle!
Lue tarjoamistani markkinointipalveluista!