Mikä ihmeen uutiskirje ja miksi se kannattaa perustaa? 

Mikä ihmeen uutiskirje ja miksi se kannattaa perustaa? 

Olet varmaan vähintään kuullut uutiskirjeistä, tai sitten niitä pursuaa sähköpostiisi kuukausittain kuin saavista kaataen. Uutiskirjeen tilaajaksi tulee usein liityttyä samalla, kun tilaa jotain netistä. Toisaalta uutiskirje tulee monesti tilattua myös sen takia, että uutiskirje antaa itselle jotain hyödyllistä: tarpeellista tietoa, tarjouksia ja alekoodeja, viihdyttävää sisältöä.  

Mutta mitä uutiskirje tarkoittaa? 

Uutiskirje on säännöllisesti, esimerkiksi kerran kuukaudessa sähköpostiin ilmestyvä viesti, jonka jokin yritys, järjestö tai muu toimija on kynäillyt. Sen tavoitteena on tarjota tilaajalleen hyödyllistä ja / tai viihdyttävää sisältöä, joka samalla sitouttaa vastaanottajaa yritykseen. Uutiskirjemarkkinointi.fi -sivuston mukaan uutiskirje todella toimii sitouttamiseen ja markkinointiin erinomaisesti, jopa 40 kertaa tehokkaammin kuin somemarkkinointi!

Miksi perustaa uutiskirje? 

Edellinen lause perustelikin jo osan tästä kysymyksestä, mutta jatketaan perustelua. Lähes kaikilla on sähköpostiosoite, muttei välttämättä sometilejä. Onkin todennäköisempää saada potentiaalinen asiakas kiinni sähköpostin kuin somen avulla. Sähköpostien avausprosentti myös rokkaa paremmin verrattuna somen vastaaviin: sähköpostien avausprosentit ovat n. 20-30 % luokkaa, kun somejulkaisuilla vastaava luku on ainoastaan 4%.  

Kuvalähde: Pixabay

Miten tehdä hyvä uutiskirje? 

Mieti, kenelle uutiskirje on suunnattu. Keitä kohderyhmäsi kuuluu? Millaisia ongelmia heillä on, mihin tuotteesi tai palvelusi voisi olla ratkaisu? Mieti myös uutiskirjeesi tavoitetta. Onko sen tarkoitus kasvattaa myyntiä, vahvistaa asemaasi asiantuntijana, tiedottaa jostain aiheesta? Mieti sisällöt tavoitteesi mukaisiksi. Kun tavoite ja kohderyhmä ovat selkärangassasi tukevasti, luo sisältöä niiden mukaan. Lähetä uutiskirje, ja seuraa tuloksia. Millaiset avausprosentit viestilläsi on? Entä kuinka moni klikkailee uutiskirjeeseen sijoitettuja linkkejäsi? Millainen sisältö toimii yleisöllesi, millainen taas ei? Kehitä näiden tulosten mukaan. 

Kuinka saada uutiskirjeen tilaajia? 

Kerro, mitä uutiskirjeen tilaaja saa kiitokseksi tilauksestaan. Onko se eksklusiivista tietoa, jota tarjotaan vain uutiskirjeen tilaajille, muttei muiden kanaviesi seuraajille? Saako uutiskirjeen tilaaja alennuksen tai tarjouksen? Kerro, mitä uutiskirjeen tilaajalle on tulossa: onko se tietoa liittyen aiheeseen x, keinoja ratkaista ongelma y, vai loistavaa viihdettä teemasta z? Nosta tilaaja keskiöön, älä tuotettasi tai palveluasi. Mitä tilaajasi tarvitsee? Miten uutiskirje on vastaus tähän tarpeeseen? Ja muista tietenkin mainostaa uutiskirjettäsi muissa kanavissasi, ja tehdä verkkosivujesi Tilaa uutiskirje -painikkeesta helposti erottuva ja löydettävä! 

Mikäli kaikki yllä oleva kuulosti liian työläältä, voit halutessasi myös ulkoistaa uutiskirjeesi minulle. Teen sen mielelläni, sydämellisesti ja salamannopeasti. Ota yhteyttä!