Olen sisällöntuottaja-freelancer. Usein kun kerron tuon, seuraava kysymys kuuluu: mitä se käytännössä tarkoittaa? Sisällöntuotanto on monipuolista tekstien, kuvien ja videoiden luomista asiakkaan tarpeisiin. Sisällöntuottaja voi esimerkiksi kirjoittaa blogitekstejä, kuvittaa ja kirjoittaa julkaisuja someen, luoda uutiskirjeitä ja sisältöjä verkkosivuille.
Verkkosivutekstit ja tekstit verkkokauppaan
Sisällöntuottaja kirjoittaa informatiiviset ja myyvät tekstit verkkosivuille ja verkkokauppaan. Verkkosivujen tekstit ja kuvat ovat mielestäni kaikkein tärkeimmät sisällöt, joita yrittäjä markkinoinnissaan tarvitsee. Yhä useammin kuluttaja haluaa lukea lisää ja tutustua tarkemmin yritykseen, jonka tuotteita tai palveluja hän harkitsee ostavansa. Lisäksi ennen kuin tulevalla asiakkaalla on edes tietoa yrityksestäsi, hän on usein tutkinut asiaa hakukoneista. Kotisivut ovat käyntikorttisi, ja jos ne eivät ole kunnossa tai ylipäätään olemassa, ei kauppoja välttämättä synny.
Verkkokaupan tekstit ovat yhtä tärkeässä asemassa. Pelkkä kuva tuotteesta ei riitä. Tuleva asiakas on houkuteltava ostamaan kiinnostavilla ja selkeillä teksteillä. Lisäksi tuotteesta on hyvä tarjota tietoa ja käyttökokemuksia. Verkkokaupan ja verkkosivutekstien tulee lisäksi olla hakukoneoptimoidussa muodossa. Tämä varmistaa sen, että palvelua tai tuotetta hakukoneista etsivät ihmiset löytävät kotisivusi ja verkkokauppasi paremmin.
Blogitekstit ja uutiskirjeet
Blogi palvelee yrittäjää monella tavalla. Blogin päivittäminen on yksi näppärimmistä keinoista, joilla päivittää kotisivuja säännöllisesti. Miksi niin kannattaa tehdä? Aktiiviset, tasaiseen tahtiin päivittyvät kotisivut nousevat korkeammalle hakutuloksissa. Tämä taas auttaa yritystäsi: asiakas löytää kotisivusi sitä nopeammin, mitä korkeammalle hakutuloksissa ne sijoittuvat. Sen lisäksi blogi on oivallinen kanava oman osaamisen, asiantuntijuuden tai vaikkapa tuotteen erinomaisuuden esittelyyn. Sosiaalisen median julkaisuihin ei välttämättä saa kaikkea oleellista sanottua, koska tekstin määrä on huomattavasti pienempi kuin blogeissa. Blogiteksteissäkin hakukoneoptimointi on tarpeen.
Uutiskirjeet taas muistuttavat jo olemassa olevia asiakkaitasi tai yrityksestäsi kiinnostuneita ihmisiä yrityksestäsi. Uutiskirjeeseen voi lisätä eksklusiivista tietoa, jota ei yrityksestäsi saa muuten kuin uutiskirjeen tilaamalla. Uutiskirjettä voi markkinoida myös sillä, että uutiskirjeen tilaajat saavat tärkeää tietoa nopeammin kuin muut seuraajat. Lisäksi uutiskirjeen tilaajia voi houkutella esimerkiksi alennusten avulla. Säännöllinen sisällöntuotanto, viestintä ja markkinointi auttavat ostopäätöstä syntymään. Uutiskirje on erinomainen väline tähän tarkoitukseen.
Somejulkaisut
Usein sisällöntuotanto yhdistetään ensimmäisenä someen. Se onkin yksi tärkeimmistä kanavista tuottaa kiinnostavaa sisältöä, joka kutsuu asiakkaita tutustumaan yritykseesi lisää. Somekanavia on tunnetusti monia, ja ne keskittyvät keskenään hieman erilaiseen sisältöön. Facebook yhdistää kuvaa, videota ja tekstiä. Myös ryhmät ovat yksi tärkeä osa Facea, koska siellä voi keskustella muiden samanhenkisten ihmisten kanssa sekä kertoa omista palveluistaan ja osaamisestaan.
Instagram on Facebookia hieman visuaalisempi kanava, jossa kuvat ja videot ovat tekstiä merkittävimmässä asemassa. LinkedIn on sekin tekstiin ja kuvaan painottunut kanava ja toimii hyvin esimerkiksi oman asiantuntijuuden esittelyssä. TikTok on kokonaan videoihin keskittynyt somekanava. Videot ylipäätään ovat yhä useammassa somekanavassa trendaava sisältömuoto.
Somejulkaisuissa on hyvä käyttää tekstin ja kuvan tai videon lisäksi muutamia pieniä näkyvyyttä parantavia kikkoja. Instagramissa yksi tällainen on esimerkiksi avainsanojen (#) käyttö. Somessa on mahdollista käyttää myös maksettua mainontaa. Sisällöntuottaja auttaa sinua tässäkin.
Muut sisällöt
Sisällöntuottaja voi tuottaa lisäksi muunkinlaisia sisältöjä, kuten tekstejä ja kuvia painotuotteisiin. Tällaisia voivat olla esimerkiksi yrityksen mainosesitteet tai artikkelit yrityksen omaan lehteen. Sisällöntuottaja on siis monenlaisten tekstien, kuvien ja videoiden taitaja. Hän auttaa yritystäsi saamaan näkyvyyttä eri kanavissa ja sitä kautta tavoittamaan uusia, potentiaalisia asiakkaita.
Mikäli kaipaat lisäkäsiä yrityksesi sisällöntuotantoon, tarjoan apua verkkosivutekstien, verkkokaupan tekstien, blogikirjoitusten ja uutiskirjeiden sekä somejulkaisujen kanssa. Lue lisää minusta ja palveluistani!