Somejulkaisujen ajastaminen ja etukäteen suunnitteleminen säästää aikaa ja vaivaa. Kun ideoit somepostauksia esimerkiksi kuukaudeksi eteenpäin, teet ja ajastat ne, on sinulla sisältöä niillekin päiville, kun tuntuu, ettei ole mitään sanottavaa. Suunnitteleminen ei tapa myöskään äkillisesti iskeviä inspiraation puuskia, koska voit edelleen tehdä postauksia myös luovuuden ottaessa vallan. Mikäli ideasi on hyvin ajankohtainen, voit vain siirtää aiemmin ajastamaasi, yleisempää aihetta koskevaa postausta eteenpäin. Mutta kuinka ajastaa postaus Instagramissa, Facebookissa tai LinkedInissä? Lue vastaukset tästä artikkelista!
Tutki ensin kävijätiedot
Ajalla ja aikatauluilla on väliä sisällöntuotannossa. Kun teet yritystililläsi somepostauksia tai julkaiset kotisivuillesi artikkeleita, on hyvä uhrata hetki aikataulun pohtimiseen. Kun sometileilläsi on tietty määrä seuraajia, saat kävijätilastoista tutkittua milloin yleisösi on paikalla (mikäli sinulla on yritystili). Julkaisujen ajastaminen tai julkaiseminen siihen aikaan tuo sinulle eniten näkyvyyttä. Maalaisjärjelläkin ajateltuna on selvää, ettei aamukahdelta julkaiseminen välttämättä ole kaikista hedelmällisintä, mikäli kohdeyleisösi on päivätöissä käyvää väkeä. Siinä voi olla kuitenkin paljonkin eroja, ovatko he aktiivisimmillaan aamulla, puolenpäivän aikaan, iltapäivällä vai illalla.
Säännöllinen julkaiseminen säväyttää
Oikean julkaisuajankohdan lisäksi vähintään yhtä tärkeää on pitää itsellään jonkunlaista julkaisutavoitetta tai ihan julkaisukalenteria. Säännöllisyys on avain näkyvyyden saamiseen. Voi olla hyvä idea julkaista aina tiettyinä päivinä samaan aikaan, esimerkiksi joka ma, ke ja pe kello x, jotta yleisösi tietää jo odottaa julkaisua tulevaksi tällöin. Vaikka ei julkaisisikaan kellontarkasti, auttaa suunnitelmallisuus pitämään julkaisutahtisi säännöllisenä. Itse teen julkaisukalenterin itselleni kuukausi tai muutama viikko kerrallaan ja ideoin sinne jo valmiiksi mitä milloinkin postaan mihinkin kanavaan. Näin minun ei tarvitse alkaa paniikissa keksimään aiheita ja tuskastua koko somettamiseen. Teen julkaisut etukäteen ja sitten vain julkaisen ne tai ajastan ilmestymään eetteriin ajallaan.
Miten ajastaa postaus Instagramissa ja Facebookissa?
Facebookissa ja Instagramissa ajastaminen toimii usealla eri tavalla. Itse käytän näissä kanavissa ajastamiseen Meta Business Suite -palvelua. Se on Metan eli Facebookin ja Instagramin omistaman yrityksen oma, ilmainen palvelu. Sen avulla ajastaminen ja monet muut toiminnot onnistuvat yhdestä paikasta sekä Facebookiin että Instagramiin. Palvelua käyttääksesi yritykselläsi tulee olla Facebook-sivu. Täältä löydät ohjeet Meta Business Suiten käytön aloittamiseen. Sen lisäksi Facebook-sivu ja Instagram-tilisi tulee olla yhdistettyinä, jotta julkaiseminen ja ajastaminen onnistuu myös Instan puolelle.
Itse ajastaminen toimii muutamalla eri tavalla. Voit ajastaa julkaisuja suoraan etusivulla näkyvästä ”Luo julkaisu” -painikkeesta. Luo julkaisu normaalisti lisäämällä kuva, teksti, sijainti ja avainsanat. Sen jälkeen löydät ”Ajasta”-painikkeen ”Ajastusasetukset”-kohdasta. Voit valita haluamasi päivämäärän ja kellonajan ja ajastaa julkaisun painamalla alhaalla olevaa ”Ajasta”-nappia.
Voit ajastaa myös siirtymällä Meta Business Suiten suunnittelutyökaluun. Sinulle avautuu kalenteri, jonka alaosassa on ”Ajasta”-painike. Sitä klikkaamalla löydät usean eri vaihtoehdon, kuten ”Ajasta julkaisu” tai ”Ajasta tarina”. Painamalla Ajasta julkaisu -nappulaa sinulle avautuu ensimmäisenä aikataulu, josta voit valita tulevan julkaisun ajankohdan. Voit myös peruuttaa tämän ja tehdä julkaisun ensin, ja ajastaa julkaisun vasta sitten. Kuvan, tekstin, sijainnin ja avainsanojen lisäämisen jälkeen ”Julkaise nyt”-nappulan vierestä löytyy ”Ajasta”-vaihtoehto, jonka avulla voit syöttää haluamasi päivämäärän ja kellonajan. Ajastuksen viimeistelet vielä painamalla ”Ajasta”-painiketta lomakkeen alaosasta oikealta.
Voit ajastaa julkaisun myös siirtymällä ”Sisältö”-työkaluun. Sieltä avautuvalla välilehdellä on oikeassa yläkulmassa ”Luo”-painike. Se vie samanlaiseen näkymään kuin edellinenkin reitti. Voit toimia täysin samalla tavalla, kuin aiemmissa työkalussa tehtiin.
Ja sitten vain odottelemaan tykkäyksiä!
Miten ajastaa Linkedinissä?
LinkedIn-palvelussa pystyy nykyään ajastamaan myös suoraan palvelun kautta. Ajastus toimii näin: Luo julkaisu ”Start a post” -kohdasta. Painamalla kellon kuvaa ”Post”-painikkeen vierestä voit ajastaa julkaisun myöhemmäksi. Jo ajastettuja postauksia pääsee katsomaan samasta kellokuvakkeesta, jonka takaa löytyy ”View all scheduled posts” -vaihtoehto.
Ensimmäinen tunti ratkaisee
Kun julkaisu on tehty, on ensimmäinen tunti näkyvyyden kannalta merkityksellisin. Eli mitä enemmän saat tykkäyksiä, kommentteja tms. reaktioita ensimmäisen tunnin aikana, sitä enemmän saat julkaisullesi näkyvyyttä. Ennen julkaisua voikin olla hyvä käydä herättelemässä seuraajiasi eli tykkäilemässä yleisösi julkaisuista ja olla aktiivinen, jotta kohteesi löytää julkaisusi helpommin sen postattuasi.
Mikäli tämä kaikki kuulostaa tuskastuttavalta, ulkoista sisällöntuotantosi minulle! Hoidan mielelläsi someasi säännöllisesti kätevän kuukausipaketin hinnalla. Valitse valmiista vaihtoehdoista tai pyydä minulta tarjous juuri sinun tarpeisiisi sopivasta kokonaisuudesta!