Aikataulutus ja ajastaminen somessa

Aikataulutus ja ajastaminen somessa

Ajalla ja aikatauluilla on väliä sisällöntuotannossa. Kun teet yritystililläsi somepostauksia tai julkaiset kotisivuillesi artikkeleita, on hyvä uhrata hetki aikataulun pohtimiseen. Kun sometileilläsi on tietty määrä seuraajia, saat kävijätilastoista tutkittua milloin yleisösi on paikalla (mikäli sinulla on yritys- tai yhteisötili). Julkaisujen ajastaminen tai julkaiseminen siihen aikaan tuo sinulle eniten näkyvyyttä. Maalaisjärjelläkin ajateltuna on selvää, ettei aamukahdelta julkaiseminen välttämättä ole kaikista hedelmällisintä, mikäli kohdeyleisösi on päivätöissä käyvää väkeä. Siinä voi olla kuitenkin paljonkin eroja, ovatko he aktiivisimmillaan aamulla, puolenpäivän aikaan, iltapäivällä vai illalla.

Säännöllinen julkaiseminen säväyttää

Oikean julkaisuajankohdan lisäksi vähintään yhtä tärkeää on pitää itsellään jonkunlaista julkaisutavoitetta tai ihan julkaisukalenteria. Säännöllisyys on avain näkyvyyden saamiseen. Voi olla hyvä idea julkaista aina tiettyinä päivinä samaan aikaan, esimerkiksi joka ma, ke ja pe kello x, jotta yleisösi tietää jo odottaa julkaisua tulevaksi tällöin. Vaikka ei julkaisisikaan kellontarkasti, auttaa suunnitelmallisuus pitämään julkaisutahtisi säännöllisenä. Itse teen julkaisukalenterin itselleni kuukausi tai muutama viikko kerrallaan ja ideoin sinne jo valmiiksi mitä milloinkin postaan mihinkin kanavaan. Näin minun ei tarvitse alkaa paniikissa keksimään aiheita ja tuskastua koko somettamiseen. Teen julkaisut etukäteen ja sitten vain julkaisen ne tai ajastan ilmestymään eetteriin ajallaan.

Ajastaminen auttaa ajanhallinnassa

Facebookissa ja Instagramissa ajastaminen toimii usealla eri tavalla. Esimerkiksi Facebookin Business Suite toimii ajastamiseen molemmissa kanavissa. Toinen Facebookin oma työkalu on Creator Studio -palvelu, jolla saa tehtyä myös pidempiä IGTV-videoita Instagramiin. Molemmissa työkaluissa saa lisättyä sijainnin Instagram-julkaisuun, mitä ei esimerkiksi Later-palvelun ilmaisversiossa pysty tekemään. Facebook- ja Instagram-tilit tulee olla linkitettyinä toisiinsa, jotta Instagramiin ajastaminen onnistuu. Kumman palvelun valitsetkin, pystyt näppärästi hoitamaan molempien kanavien ajastukset samassa paikassa. Ajastaminen toimii siis niin, että ensin siirrytään kohtaan ”Luo julkaisu”. Kuvan, tekstin, sijainnin ja avainsanojen lisäämisen jälkeen ”Julkaise”-nappulan vierestä löytyy nuoli, josta painamalla löytyy ”Aikataulu”, johon voit syöttää haluamasi julkaisuajankohdan. Ja sitten vain avot ja odottelemaan tykkäyksiä!

Instagram ja avainsanojen näkyvyysmuutos

Olen kuullut kokemuksia siitä, että osalla Instagram on jo muuttanut avainsanojen näkyvyyttä niin, että ne kannattaa lisätä itse kuvatekstiin sen sijaan, että lisäisi ne kommenttiin. Tätä kannattaa seurata katsomalla kävijätiedot julkaisusta (löytyy julkaisusta kuvan alta vasemmalta painamalla, mikäli sinulla on yritystili). Sieltä selaamalla voi tutkia, kuinka julkaisu on löydetty. Kannattaa kokeilla, löytävätkö ihmiset julkaisusi paremmin silloin kun laitat avainsanat kommenttiin vai kuvatekstiin lisäämällä. Uusin muutos on myös se, että avainsanoja kannattaa laittaa julkaisuun ainoastaan 3-5 kpl aiemman, jopa 30:n, sijasta. Tuo uudistus ei ole ainakaan itselläni tullut vielä ajankohtaiseksi, joten olen edelleen käyttänyt useampaa avainsanaa kommentteihin lisättynä. Tämän vuoksi en omalla yritystililläni käytä ajastusta vielä, koska kommenttia ei pysty lisäämään ajastukseen, ennen kuin muutos tulee ajankohtaiseksi itselläni. Asiakkaiden yritystileillä olen päässyt ajastamista jo tekemäänkin.

Ensimmäinen tunti ratkaisee

Itse olen tähän mennessä käyttänyt ajastamiseen eniten Creator Studiota. Ja kun julkaisu on tehty, on ensimmäinen tunti näkyvyyden kannalta merkityksellisin. Eli mitä enemmän saat tykkäyksiä, kommentteja tms. ensimmäisen tunnin aikana, sitä enemmän saat julkaisullesi näkyvyyttä. Ennen julkaisua voikin olla hyvä käydä herättelemässä seuraajiasi eli tykkäilemässä yleisösi julkaisuista ja olla aktiivinen, jotta kohteesi löytää julkaisusi helpommin sen postattuasi.

Mikäli tämä kaikki kuulostaa tuskastuttavalta, ulkoista sisällöntuotantosi minulle! Hoidan mielelläsi someasi säännöllisesti kätevän kuukausipaketin hinnalla. Valitse valmiista vaihtoehdoista tai pyydä minulta tarjous juuri sinun tarpeisiisi sopivasta kokonaisuudesta!