Onko yritykselläsi brändi? Näkyykö se ulospäin? Jos ei, olet tullut oikeaan paikkaan! Kerron vinkit yhtenäisen visuaalisen ilmeen rakentamiseen yrityksesi eri kanaviin. Mikään yksityiskohta ei ole liian pieni huomioitavaksi yrityksesi muistettavuuden takia. Koska senhän takia brändi luodaan, että erotutaan muista ja jäädään mieleen. Lähdetäänpä siis tutkimaan!
Verkkosivut ja somekanavat = ensivaikutelma
Kun olet päättänyt miltä juuri sinun yrityksesi näyttää, on hyvä ujuttaa nämä samat asiat myös käyttämiisi somekanaviin. Mikäli otat kuvasi itse, voit kuvata oman värimaailmasi mukaisia asioita. Mikäli teet itse grafiikkaa tai käytät valmisgrafiikkaa kuten Canva:n erilaisia pohjia, voit kustomoida nämäkin pohjat juuri sinun yrityksesi näköisiksi. Ei ole hullumpi idea käyttää eri someprofiilien kuvissa samoja kuvia ainakin profiilikuvissa. Myös LinkedIn:in ja Facebook:in kansikuvat kannattaa laittaa samanlaisiksi kuin kotisivujesi banneri. Toisto on avain viestin perille menemiseen.
Lisäksi voit luoda itsellesi oman tunnisteen eli hashtagin. Minun tunnisteeni ovat #elosalama ja #sydämellinenjasalamannopea . Nämä voit lisätä esimerkiksi profiiliisi ja julkaisujesi loppuun. Mikäli käytät Linktree:tä useamman linkin jakamiseen eri someprofiileissasi, voit tehdä siitäkin yksilöllisen. Linktree:n ilmaisversio ei ole täysin kustomoitava, mutta saa sinne kuitenkin oman logon ja profiilitekstin lisättyä. Lisäksi hyvällä tuurilla saatat löytää Linktree:n valmiista taustoista brändisi värejä mukailevan version.

Käyntikortit, esitteet ja muut painotuotteet = Kiinnostus kasvaa
Kun yrityksesi visuaalinen ilme on raudanlujasti nakutettu kuntoon verkkosivuillesi ja somekanaviin, on hyvä muistaa jatkaa hyväksi havaittua linjaa myös painotuotteissa. Tällaisenakin aikana käyntikortti on edelleen hyvä olla olemassa, etenkin kun messuja ja muita tapahtumia päästään taas järjestämään. Käyntikortti on nopea ja vaivaton tapa jäädä potentiaalisen asiakkaan tai yhteistyökumppanin mieleen. Pienet esitteet ja flyerit ovat mainioita myös. Lisäksi rollupit, brändiin sopivat pöytäliinat yms. messulavasteet voivat tulla kysymykseen, mikäli käyt säännöllisesti tapahtumissa markkinoimassa yritystäsi.
Vaatteet, liiketilat = Ostopäätös
Mikäli sinusta otetaan kuvia yrityksesi kotisivuille (kuten toivottavaa on!), muistathan pukeutua mahdollisuuksien mukaan brändiväreihisi. Mikäli käytät meikkiä, voi siinäkin mahdollisuuksien mukaan pilkahdella juuri sinun värisi. Muistetaan tunnustaa väriä! Valitsethan siis juuri sellaiset sävyt, joita jaksat katsella ainakin seuraavaan brändimuutokseesi asti. Brändi kannattaa ulottaa myös toimipisteellesi asti, mikäli sinulla on liiketila. Voit aloittaa kevyesti esimerkiksi brändivärejäsi matkivilla verhoilla. Mikäli tarkoitus on houkutella asiakkaita liiketilaasi, on ehdottoman tärkeää hankkia tyyliisi sopivat teippaukset ikkunoihin, jotta mahdolliset asiakkaat löytävät luoksesi helpommin. Toki jos yritysideasi on avata salakapakka, tämä ei toimi siinä yhteydessä.
Videot, haastattelut = Kanta-asiakas
Lopuksi muistathan brändisi myös erikoistilanteissa. Mikäli sinusta ja yrityksestäsi tehdään yritysvideo tai käytät videoita somekanavissasi, muistathan tuoda brändisi myös sinne. Voit jälleen kerran käyttää brändivärejäsi ja vaikkapa sanoa sloganisi videolla. Jos mahdollista, esiinny videolla samalla ”äänellä” kuin muissakin kanavissasi. Oletko rento, asiantunteva, helposti lähestyttävä vai piinkova ammattilainen? Voit olla näitä kaikkia vaikka yhtä aikaa, mutta muistathan tuoda sen esille joka ikisessä kanavassasi. Sama pätee myös erilaisiin haastatteluihin, mikäli sellaisen pääset antamaan jollekin medialle.
Mikäli kaiken tämän pohtiminen tuottaa tuskaa, voidaan pohtia näitä myös yhdessä. Autan sinut alkuun ja jatkan brändin kehittämistä somekanavissasi, mikäli ulkoistat sisällöntuotantosi minulle. Lue lisää palveluistani ja hinnastostani täällä.
Sydämellä ja salamannopeasti,
Karoliina